Wat een week! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu Wat een week! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu

Wat een week!

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

08 Mei 2010 | Finland, Jyväskylä

De maandag na het Vappu weekend had ik meteen een lange dag. Eerst gingen we werken aan het business plan project want dat zouden we de dag erna presenteren. Dat project is zo verschrikkelijk geweest. Sommige mensen hebben vrijwel niets gedaan, terwijl ik ondertussen het halve plan heb kunnen schrijven. "Het zijn de laatste loodjes. Morgen ben je er vanaf", bleef ik mezelf zeggen. Later op die dag hadden we presentaties over muziek. Ik had de deadline gehaald want mijn essay stond al op internet en ik was klaar voor de presentatie. Toen bleek aan het einde van de dag dat er geen tijd meer was voor mijn presentatie. Ze hadden ook wel twee dagen ingepland, maar zelfs dat gaat niet genoeg zijn. Ik had echt verwacht dat ik het af kon ronden, dus dit was een grote teleurstelling. De volgende dag zou ik in ieder geval het ergste project van allen afronden. De presentatie, die ongeveer 10 minuten mocht duren, duurde bij ons bijna drie kwartier. De grootste oorzaak was Clëment, die in zijn gebrekkige Engels een heel verhaal op ging hangen terwijl hij ook nog eens uitgebreid na stond te denken over wat hij nou precies ging zeggen. Langzaam zag ik alle hoofden in de klas richting computer gaan i.p.v. onze presentatie. En het stemmetje in mijn hoofd zei maar: "Nog even Andrea, zet even door. Je bent er zo vanaf." Ik ben benieuwd wat voor cijfer we krijgen, maar ik ga er wel vanuit dat we het gehaald hebben.
De woensdag was een examendag voor mij, en de enige ook. Samen met Lucie, Fanny en Mathilde zat ik in het mondelinge Fins examen. We moesten doen alsof we in een datingshow zaten. Allemaal hadden we een kaartje met welke persoon je bent en dan moesten we maar vragen stellen. Volgens mij ging het wel prima. Later op de dag hadden we ook nog een schriftelijk examen. Binnen een kwartiertje was ik klaar en ik was echt onder de indruk dat ik geen fouten gemaakt had. Toen op vrijdag de punten binnen waren bleek dat ik 5 gescoord had. Hier in Finland is dat het msximale, dus dat is al één paar studiepunten in the pocket. Vrijdagavond was er een cruise georganiseerd door het friend-family program waar ik ook aan mee heb gedaan. We konden gratis een 3 uur durend tochtje maken over het meer. Mijn Finse vriendin Suvi was er ook, dus dat was erg leuk. Verder waren er een hoop bekenden. Hoewel de wind toch nog wat frisjes was heb ik me af en toe op het open gedeelte van de boot gewaagd. We voeren langs een hoop bomen en eilandjes, waar allemaal kleine mökki (vakantiehuisjes) stonden. Dat was zo leuk om te zien. Het is echt iets typisch fins. Toen we weer terug op de kade stonden, besloten we nog even een drankje te doen in het centrum. Het was een erg leuke avond! Toen ik om 11 uur in de bus naar huis zat, kon ik aan de horizon nog steeds de zon zien zakken. Bizar! Ergens in juni ga ik nachtlozen, en wellicht slapeloze, nachten meemaken!

  • 10 Mei 2010 - 17:13

    Marianne:

    Heej Dre!

    Goed dat je je Fins examen hebt gehaald, knap hoor!
    Weet je inmiddels ook wat je voor je presentatie hebt? De foto's zijn wederom om een klein beetje jaloers van te worden..

    Eej houdoe hè!

  • 10 Mei 2010 - 19:51

    Tonneke:

    hee dre,

    Goed zeg. Drie kwartier voor presentatie is wel lang.., maar hopelijk krijgen jullie goed punt.
    Je bent nu wel echt al lang weg. Wanneer kom je weer richting nederland. ook al ga je ons daarna weer verlaten voor frankrijk toch?

    x tonneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 43494

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 26 Juni 2010

Up north

31 Juli 2009 - 04 Januari 2010

South African days

Landen bezocht: