Even lekker weg - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu Even lekker weg - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu

Even lekker weg

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

18 Mei 2010 | Finland, Jyväskylä

Met een lekker bruin kleurtje en zeiknatte schoenen kwam ik gisteravond weer in Jyväskylä. Constant had ik goed weer gehad totdat ik terug naar het station liep. Ineens barstte er me toch een zomerse stortbui uit! Op het station kon ik het poeltje water uit mijn All Stars schudden en ze inwisselen voor mijn slippers. Tegen de tijd dat de trein in Tampere was, waar ik over moest stappen, was het weer stralend weer. Sta je daar met je natte broek en paraplu. Gelukkig maar dat het niet eerder begon met regenen want ik was gisteren nog eens gaan fietsen. Dat had ik dus sinds juli niet meer gedaan. In het begin wankelde ik wat en moest ik serieus even wennen, maar ik geloof dat het gezegde 'dat is net als fietsen, dat verleer je niet' toch wel klopt. Ik fietste naar het eiland Ruissalo dat met een brug aan Turku vast zit. Het was vroeger het jachtterrein van de heren van het kasteel en dat was ook wel verklaarbaar. Het eiland was namelijk echt perfect! Ik fietste langs de zee waar je de andere eilanden kon zien en langs prachtige huisjes en bootjes kwam. Het was er vrij rustig en je hoorde overal de vogeltjes fluiten.
Zondag heb ik ook mijn dagje cultuur kunnen doen. Ik begon met een bezoekje aan het kasteel, waar ik tot mijn grote verbazing 1,5 uur heb rondgelopen. Je kon echt helemaal rond lopen door alle kamers. Op sommige plekken waren nog oude schilderingen te zien en met een boekje dat je kon lenen kon je alles over de verschillende kamers lezen. Er was zowaar ook een kerk in het kasteel. Ja, zo'n optrekje lijkt me toch ook wel wat. Alleen zijn de kleine, donkere gangetjes, waar je je hoofd moet intrekken, toch wel iets minder. Maar op de een of andere manier straalt zo'n kasteel toch ook nu nog macht uit en kan ik me helemaal voorstellen hoe dat geweest moet zijn.
Volgens de lonely planet (thanks Mirjam) is het handicraft museum het museum waar je naartoe moet gaan als je maar naar één museum in Finland zou kunnen gaan. Ik moet zeggen dat ik helemaal overtuigd ben! Het museum bestaat uit allemaal kleine huisjes waarvan de bouw al begonnen is in de 18e eeuw. De huisjes zijn zo ingericht dat ze verschillende oude ambachten tonen, zoals de touwmaker, klokkenmaker, vioolmaker, pottenbakker, goudsmid en de schoorsteenveger. Er staan allemaal oude werktuigen in de huisjes, maar de huisjes op zichzelf zijn ook al de moeite waard om te zien. In een huisje zat een meisje dat hoorns glad aan het maken was. Daar kunnen ze dan bijvoorbeel drinkbekers van maken. Maar er worden bijvoorbeeld ook kammetjes van gemaakt. Alles wordt er ook nog gedaan zoals het vroeger ging.
Turku is zeker de mooiste stad in Finland, tot nu toe in ieder geval.
Het heeft een heel goede sfeer met de rivier die door de stad loopt en alle gezelligheid daar omheen. Verder zou ik graag nog eens wat meer willen zien van al die kleine eilandjes. Misschien moet ik toch nog eens ooit op cruise!

  • 24 Mei 2010 - 13:02

    Marianne:

    Heej Dre,

    De foto's zien er weer eens om te smullen uit. Ook je verslag klinkt als een goed leven! Maar hier in Nederland is het ook goed vertoeven hoor. Het is pinksteren, dus dat betekend vrij. En het is ook nog eens prachtig (lees ; heet) weer!

    Tot redelijk snel!
    eej houdoe he

  • 26 Mei 2010 - 12:36

    Anny:

    Hoi Andrea,

    Leuk om je reisverslagen te lezen. Krijgen we ook nog een beetje cultuur mee. Van Finland weet ik eigenlijk te weinig.
    Ik dacht zowiezo dat het daar kouder was dan hier. Nu zit ik hier in de regen en jij hebt zon gehad!!! Maar goed. Vrijdag krijg je visite van mama en oma. Ik wens jullie heel veel plezier samen. Mama zal ons als ze weer terug is wel verslag doen bij een wijntje. Geniet ervan.

    Groetjes, Anny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 43436

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 26 Juni 2010

Up north

31 Juli 2009 - 04 Januari 2010

South African days

Landen bezocht: