ambitieuze plannen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu ambitieuze plannen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu

ambitieuze plannen

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

11 Maart 2010 | Finland, Jyväskylä

Om half 10 op woensdagavond hadden we eindelijk onze meeting om de trip naar Lapland te plannen. Tien mensen hadden zich opgegeven, maar wie er nou precies écht mee zou gaan??? Ja hoor, de eerste afhakers waren er al, het was te druk met school. OK, dan gaan we maar verder met plannen en passen we het ietwat aan. Een half uur later komen ze toch nog terug. We hebben het geregeld, we gaan mee. Mooi! Een groep van 10 bij elkaar. We begonnen een lijstje te maken met wat we allemaal wel wilden doen. Uiteindelijk is dit ongeveer het schema:
Maandag gaan we om 8 uur vertrekken naar het plaatsje Oulu, wat onderaan lapland ligt. In de middag kunnen we het plaatsje verkennen en dan blijven we daar ook slapen.
Dinsdag zetten we voort naar Kemi, waar het sneeuwkasteel is en gaan we na de lunch verder naar Rovaniemi. Daar kunnen we weer wat rondlopen en dan gaan we slapen ergens buiten de stad. Tja... het moet wel enigszinds goedkoop blijven.
Woensdag staat een bezoekje aan de kerstman op het programma om vervolgens hartje Lapland in te rijden. Daar blijven we twee dagen in een cottage slapen. We hopen 's middags nog een leuke activiteit te kunnen doen.
Donderdag wordt een dagje uit naar de Noordkaap. Tja... er schijnt niet heel veel te zien te zijn, maar het is zo'n punt waar je dan gewoon zo dichtbij bent dat je het moet zien! We verwachten wel dat dit een hele dag in gaat nemen.
Vrijdagochtend kunne we nog iets leuks doen rond Inari en vervolgens gaan we beginnen met het weer afzakken in het land. We zullen de nacht doorbrengen bij Kemijärvi.
Zaterdag is de dag van vertrek, maar niet voordat we nog even naar de dierentuin met allerlei noordse dieren zijn geweest. Hopelijk gaat alles goed en komen we zaterdagavond weer aan bij onze eigen bedjes.
Ergens in dit plaatje hopen we nog snowshoe walking te kunnen doen, rendieren te zien, een huskysafari te doen, misschien wat te ijsvissen en wat we verder nog allemaal tegenkomen.
Ik vind het allemaal wel erg optimistisch, maar het gaat in ieder geval een leuke trip worden.
Een van de jongens die al eerder geweest was kwam ons even wat foto's laten zien en tips geven. Toen zagen we ineens een auto 2 cm van een paal afstaan. Dat was bijna foutgegaan. Laten we hopen dat onze chauffeurs iets getrainder zijn. We hebben twee Polen als chauffeur in één auto en in de tweede hebben we tot nu toe nog maar één chauffeur. We gaan het zien...