Laskiainen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu Laskiainen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Andrea Hermans - WaarBenJij.nu

Laskiainen

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

14 Februari 2010 | Finland, Jyväskylä

Ook de finnen hebben zo hun dag om de vastentijd in te luiden. Die dag was vandaag, 14 februari, ook wel valentijn of zoals het in Finland heet: ystäväpäivä.
Toen ik hier kwam heb ik me aangemeld voor het vriend-familie-programma. Via dat programma kreeg ik een finse vriendin, Suvi, aangewezen. We waren al een keer koffie gaan drinken en vandaag gingen we samen met nog twee vriend/families en hun studentenvriend deze dag vieren. We gingen naar een deel van Jyväskylä waar ik nog nooit geweest was. Er was een soort van piste om te sleeën en er waren een aantal langlaufroutes. Eerst gingen we flink sleeën met een aantal verschillende versies van de slee. Het leuke was dat niet alleen de kinderen, maar ook alle volwassenen lekker mee deden. Toen onze konten bont en blauw waren hebben ik en de twee andere studenten de ski's maar eens geprobeerd. Er was iemand met schoenmaat 39 wiens ski's ik dan wel mocht lenen. Met wat proppen en de tenen krom paste ik er wel in en ik wou het natuurlijk heel graag proberen. De moeilijkheid begon al met het inklikken van de schoenen aan de ski's. Iemand ging op de ski's staan en maakte ze voor me vast. Nou... dat was nog best even glibberig zo op die ski's. Er waren een aantal rechte banen waar de kinderen konden oefenen, dus waagde wij ons daar ook maar eens aan. Het zal er niet uitgezien hebben, maar het ging nog best aardig. Volgens mij ben ik in het verkeerde land geboren! Ik had in de sneeuw geboren moeten worden! Het was vooral heel hilarisch en superleuk om eens te doen. Misschien toch wel iets om nog eens te leren. De banen waren vrij vlak, maar toch vond ik naar beneden leuker dan omhoog. Dat is nog best zwaar, zeker als je niet echt weet wat je aan het doen bent!
Na de inspanningen was het tijd voor wat warms te drinken en het bakken van finse worstjes. Het was vrij druk bij de bakplaats waar het vuur al de hele ochtend aan het branden was. Na de snacks was er nog tijd voor een paar rondjes sleeën en toen gingen we naar het huis van mijn Fins-lerares. Zij had erwtensoep gemaakt. De dag voordat het vasten begint was traditioneel een dag om heel vet te eten. Na de erwtensoep aten we dus ook nog een finse pulla, een soort rond cake/broodje waar je dan én jam én flink wat slagroom op moest doen. Ach... en daarna nog maar een dan. Na wat kletsen gingen we allemaal weer naar huis. Een echte finse en leuke valentijn!

  • 15 Februari 2010 - 12:23

    Tante Karin:

    hoi andrea, voor de sneeuw had je niet naar finland hoeven gaan, wij hebben er ook genoeg, alleen hebben wij natuurlijk niet van zulke leuke sleetjes.

  • 18 Februari 2010 - 10:45

    Marianne:

    Heej Dre,

    De foto's zien er erg gezellig uit. Lukt het snowboarden al een beetje?

    Eej, houdoe he

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 43496

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 26 Juni 2010

Up north

31 Juli 2009 - 04 Januari 2010

South African days

Landen bezocht: